Menu

Sätt upp mål före ett lopp

Är du en av de som tycker att det är kul att utmana dig själv genom att cykla lopp så kommer här ett inlägg just Related imageför dig. Det kan vara enkelt att tänka att man ska cykla ett lopp men att man hela tiden skjuter upp träningen framför sig. Ett, tu, tre så står man där i startgroparna och känner att man inte är tillräckligt förberedd för att prestera på topp. Och det vill man ju inte ska hända! Läs därför igenom den här guiden om hur man förbereder sig och hur man finner motivation även när det är kallt, grått och trist ute.

Lägg upp en plan

Det är viktigt att man har en klar och tydlig plan med vad det är man vill åstadkomma med loppet. Är det första gången man ska ta sig igenom det så kanske det bara handlar om att man ska ta sig runt hela utan att avbryta. Har man däremot cyklat loppet några gånger, eller åtminstone en gång, så kan man börja utmana sig själv. Sätt upp en tid som du ska slå och träna både kondition och styrka för att nå målet. Ta hjälp av en personlig tränare eller en insatt kompis om du behöver hjälp.

Hitta motivationen för att träna

Även om man känner sig trött och egentligen inte vill ut och träna så är det viktigt att man håller sig till sin plan. Försök se det som att det är något som är kul och som du gör för att du själv ska må bra. Och kom ihåg den där känslan som man har efter att man har tränat. Oftast brukar man ju komma hem med mer energi och ork. Vila och bra mat är också viktigt. Att träna varje dag kan slita på dina muskler och ge omvänd effekt än den som önskas.